Uncategorized

Våga blogga som företagare

Bloggandet har förändrats en hel del sedan det först dök upp på internet. Det finns troligen inget ämne man inte kan blogga om, och att så göra på ett framgångsrikt sätt. Oavsett om man önskar tjäna pengar på sin blogg eller ej, så vill de flesta få så många läsare som möjligt. För att lyckas med detta krävs det att man lägger ner en del tid på bloggen och lyckas utläsa vilka inlägg läsarna uppskattar och vilka som helt enkelt inte går hem framför skärmen. Många väljer nischade bloggar men det många företagare glömmer är att bloggen faktiskt kan vara en bra kontakt mellan företaget och kunderna, även om man inte har en blogg som företagets huvudsyssla.

Få ro till bloggandet

Om bloggandet avser främja företagande så är det givetvis viktigt att se till att blogginläggen kan skrivas i lugn och ro. Om företagets huvudsakliga inkomst baseras på restaurang, nattklubb eller i ett fordon som ständigt är på väg någonstans, kan det vara svårt att fokusera under tiden bloggen ska skrivas. Detta kan lösas genom ett litet kontor eller avsedd plats i hemmet. Där platsen inte räcker till, kanske coworking space stockholm kan vara en smidig lösning då företagets övriga administrativa uppgifter även kan skötas här i lugn och ro.

Syftet med bloggandet

Här är det upp till var och en att välja vilket syfte bloggen ska ha. Det finns ett antal frågor man bör ha i åtanke redan från start, nedan följer några exempel:

  • Hur personlig och öppen ska bloggen vara? Det här är en viktig fråga då alla företagare har olika visioner om hur öppen relationen med kunderna ska vara. En del företag föredrar att vara mer “tjenis” med sina kunder, och här kan man ganska enkelt bjuda på bilder från verksamheten, exempelvis en mindre hälsning från kocken i restaurangen. Samtidigt får man chansen att tipsa om en rätt som serveras. Andra önskar vara mer formella och endast bjuda på information om företaget och kanske erbjudanden.
  • Hur involverade ska kunderna vara? Detta rör sig om allt från kommentarsfunktioner, tävlingar, undersökningar till att publicera bilder och kommentarer från kunderna direkt på plats. Exempelvis kan en restaurang publicera bilder med restauranggäster med en kommentar om kundernas upplevelse. Medan vissa företag och kunder uppskattar denna lite mer familjära öppenhet, finns det företag som helst skulle föredra att till och med stänga kommentarsfunktionen på bloggen i den mån det är möjligt.
  • Vem ska blogga? Är det enbart ägaren eller en specifik anställd som har ansvaret över bloggen, eller ska den finnas tillgänglig för samtliga anställda? Det här beror givetvis på punkterna ovan och även företagets storlek. Ju fler anställda som har åtkomst till bloggen, desto svårare blir det att kontrollera det som publiceras. Man måste därför ha i åtanke att fel blogginlägg kan orsaka långt större skada än nytta, om alla med åtkomst inte getts samma utbildning eller har samma grundläggande tanke över hur en blogg bör skötas.

Det finns givetvis många fler beslut som bör fattas innan bloggen öppnas för allmänheten, men ovan är några grundläggande tips för att börja.