Uncategorized

Driv trafik med infografik

Att blogga är inte längre nummer ett när det gäller att driva internettrafik. Sedan ett tag tillbaka har bloggar i någon mån ersatts av sociala medier som Instagram och Twitter. Bloggar är hur som helst långt ifrån döda. De är i allra högsta grad levande när det handlar om saker som

“>djuplodande TV-kritik, miljödebatt och annat. Men för att klättra till bloggtoppen idag behöver varje seriös bloggare vässa sina verktyg hårdare än någonsin förut. Att vara en duktig skribent och göra gedigen research och författa innehåll som läsarna har nytta av räcker förstås fortfarande långt, men det skadar verkligen inte att använda sig av kreativa grepp.

Om du har ambitionen att driva en populär blogg eller om du är företagare, oavsett bransch, vet du förmodligen hur viktigt det är med bra marknadsföring. Betydelsen av “brand awareness”, eller varumärkeskännedom, är någonting som många små företag missar. Ett skäl är att det är svårt att mäta, särskilt om man inte har resurser för att genomföra marknadsundersökningar. Men att få bara en person att känna igen ditt varumärke kan göra stor skillnad. Ett sätt att göra det är att trycka upp din logotyp på olika klädesplagg. En Mössa med tryck håller inte bara bärarens huvud varmt. Med rätt logotyp är det också ett ypperligt sätt för ditt företag att synas. Hos Medtryck.com hittar du mängder av snygga mössor. Med massor att välja bland finns definitivt en stil som passar din affärsidé.

Infografik – enkelt att lära sig, svårt att bemästra

Infografik är perfekt för att förklara komplexa koncept och används flitigt av etablerade nyhetstidningar, bloggare och i sociala medier. Och en snygg grafisk framställning kan så klart användas för att förklara nästan vad som helst. Om du till exempel driver webbutik kan du ju illustrera hur dina kunder lägger en beställning. Om du debatterar samhällsfrågor kan du stärka din poäng genom att visa dina poänger i bild. För att göra bra infografik behöver du någon form av bildredigeringsprogram, kreativitet och en vilja och förmåga att förenkla mer eller mindre komplexa skeenden. Det finns några bra tumregler att bära med sig:

  • Tänk på vilken din målgrupp är och anpassa förklaringsnivån till den.
  • Gör din infografik enkel, överskådlig och fokuserad.
  • Det heter ”infografik”. Tyngdpunkten ska alltså ligga på att illustrera någonting grafiskt. Om din grafik innehåller mer text än bild behöver du fundera på din presentation ytterligare några varv.
  • Var noggrann med att din infografik ska gå att förstå även om bilden skalas ned. Tänk till exempel på att även de minsta typsnitten du använder dig av ska gå att läsa på en mobilskärm.
  • Rubriken är otroligt viktig. En bra rubrik beskriver innehållet perfekt, är kort och koncis och fångar läsarens uppmärksamhet.